Logo

مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد

Ferdows institute of higher education

آئین تجلیل از دانشجویان غیرایرانی مؤسسه آموزش عالی فردوس با حضور رئیس اداره امور دانشجویان دانشگاه فردوسی و حجت‌الاسلام علی باقری رئیس سازمان ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی و مسئولان مؤسسه در محل سالن جلسات در تاریخ 27 آذر که مصادف با 18 دسامبر روز جهانی مهاجرت هست برگزار گردید.

رئیس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی گفت: پیشرفت و توسعه ایران مستقل از توسعه و پیشرفت کشورهای همسایه که عموما هم مسلمان اند، نیست و میسر نمی‌شود.

حسین بذرافشان  امروز۲۷ آذرماه در آیین تقدیر از دانشجویان غیرایرانی که در موسسه آموزش عالی فردوس به مناسبت روز جهانی مهاجرین برگزار شد، اظهار کرد: حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور داریم که از این تعداد ۱۰ هزار دانشجو در خراسان رضوی پذیرش شده و از مجموع دانشجویان غیر ایرانی استان، تعداد ۲۵۰۰ نفر در دانشگاه فردوسی مشغول به تحصیل اند.

وی با بیان اینکه تعریف مهاجر در کشور ما با تعریف جهانی آن متفاوت است، افزود: مهاجر کسی است که جلای وطن می‌کند و قرار است در کشوری دیگر به مدت طولانی زندگی کند و در واقع آنجا وطن او است، لذا باید در تمام سرشماری‌ها جزو شهروندان آن کشور حساب شود.

رئیس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: به لحاظ  فراهم آوردن زیرساخت‌ها در کشور، فرآیندها همگام  با گفتمان اصیل انقلاب اسلامی پیش نرفته است و باید سعی شود تا به این گفتمان اصیل نزدیک شویم .

بذرافشان با اشاره به توازن منطقه‌ای در زمینه توسعه، امکانات و شاخصه‌های پیشرفت، با بیان اینکه شرایط مشهد میانگینی از شهرهای اطراف است، اضافه کرد: با مشاهده کشورهای اروپای غربی، می‌بینیم شرایط رفاه شبیه هم است و به لحاظ پیشرفت اقصادی، علمی و ... مشابه هم هستند. به عنوان مثال کشور لوکزامبورگ چندان شناخته شده نیست، اما به لحاظ شاخصه‌های علمی، اقتصادی و ... از کشورهای خوب دنیاست، چرا که با کشورهای پیشرفته  دنیا همسایه است و تعامل  دارد.

وی ادامه داد: در مورد کشور ما نیز پیشرفت و توسعه ایران مستقل از توسعه و پیشرفت کشورهای همسایه که عموما هم مسلمان اند، نیست و میسر نمی‌شود. نمی‌توان گفت ایران می‌تواند پیشرفت کند، اما عراق و افغانستان و ... نمی‌توانند. لذا حتی مهاجرین ساکن ایران که در آینده به کشور خود بازمی‌گردند نیز برای توسعه کشور ما مهم اند، چراکه رویکرد ما این است که توسعه کل منطقه را نشانه بگیریم و در این راستا  دانشجویان غیرایرانی می‌توانند تاثیرگذار باشند.

رئیس اداره امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه افق دید ما یک پهنه بزرگ جغرافیایی را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: بر اساس گفتمان انقلاب اسلامی ما یک امت واحده هستیم. هر کس در هر دانشگاهی برای توسعه امر آموزش چه برای دانشجویان ایرانی و چه برای دانشجویان غیرایرانی فعالیت کند، متناسب با این گفتمان تلاش کرده است.

تلاش جمهوری اسلامی پذیرش مهاجرین به نحو احسن است.

همچنین حجت‌الاسلام علی باقری، رئیس سازمان ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم، بیان کرد: مسئله مهاجرت مسئله امروز دنیاست و نظام سلطه شرایطی را برای یک عده ایجاد کرده که باعث شده مجبور به مهاجرت شوند. در این بین برخی از کشورها بیشتر برای مهاجرین مطلوبیت دارند و به عنوان مقصد از سوی آنان انتخاب می‌شوند.

وی با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهایی است که در آمار مهاجرت قرار گرفته است، اظهار کرد: مسئله مهاجرت به ویژه اگر به صورت جمعی باشد، مشکلاتی را در بر دارد، اما در جمهوری اسلامی سعی بر این است افرادی که به هر صورت به ایران مهاجرت می‌کنند، به نحو احسن مورد پذیرش قرار گیرند.

رئیس سازمان ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی افزود: جمهوری اسلامی و فرهنگ مردم ایران به خوبی پذیرای مهاجرین بوده است. فرهنگ مهمان‌نوازی مردم در ایران و پذیرش مهاجرین به درون جامعه خود، می‌تواند از بسیاری کاستی‌ها جلوگیری کند.

باقری با اشاره به وجود کمپ‌هایی در آفریقا که زیر نظر سازمان ملل برای مهاجرین اداره می‌شوند، اضافه کرد: بسیاری از کشورها سعی‌شان بر این است که مهاجرین به درون جامعه وارد نشوند و در کمپ‌ها بمانند که این درد و رنج مهاجرین را می‌افزاید. در کشورهای اروپایی هم با وجود توسعه‌یافتگی و امکانات بالا، مهاجرین برای اینکه به امکانات مطلوب در آن کشور برسند، باید پروسه‌هایی را طی کنند و رنج هایی را متحمل شوند.

وی افزود: یکی از انواع مهاجرت، مهاجرت برای علم‌آموزی است که از مهاجرت‌های مطلوب به شمار می‌رود. خوشبختانه در ایران بسیاری از موسسات آموزشی و دانشگاه‌ها زمینه پذیرش دانشجو از کشورهای مختلف را دارند و موسسه عالی فردوس هم از جمله این موسسات است.

رئیس سازمان ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی با اشاره به اهمیت هنر در بیانات رهبری خاطرنشان کرد: خرسندیم که موسسه آموزش عالی فردوس این توانمندی را در زمینه هنر برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. این زبان هنر است که می‌تواند همراه با لذت و معنویت در عمق جان افراد رسوخ کند.

باقری اظهار کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم در حوزه پذیرش دانشجوی غیرایرانی و هم در حوزه پژوهش و آموزش در دنیا فعال است و در اشاعه فرهنگ و هنر نیز فعالیت دارد. ما ۸۰ نمایندگی در ۶۰ کشور جهان داریم که به عنوان کارگزار فرهنگی جمهوری اسلامی در کشورهای پذیرنده فعالیت دارند و مباحث فرهنگ، هنر، آموزش و پژوهش را پیگیری می‌کنند.

وی افزود: در کشورهایی که رایزن علمی نداریم، وظیفه نمایندگی وزارت علوم در آن نقاط، پذیرش دانشجو، ایجاد ارتباطات دانشگاهی و روابط آکادمیک با نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی است به ویژه در کشورهای اسلامی همسایه که مراکز فرهنگی بیشتری داریم.

رئیس سازمان ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه‌های هنری هم نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور سعی در ایجاد ارتباط بین فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی با سایر کشورها و معرفی فرهنگ و هنر ایران به آن‌ها را دارند.

باقری ادامه داد: این فرهنگ و هنر است که پیام‌آور صلح و دوستی و باعث ایجاد ارتباط مسالمت‌آمیز بین ملت‌هاست و می‌تواند برای گسترش سایر ارتباطات از جمله ارتباطات اقتصادی و ... زمینه را فراهم کند.

وی عنوان کرد: عده زیادی از دانشجویان غیرایرانی توانسته‌اند توسط فعالیت‌های نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی با دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی و توانمندی‌های علمی آنان آشنا شده و پذیرش بگیرند.

باقری اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌های دنیا با دانشگاه‌های ایران و توانمندی‌های علمی ما از طریق نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج آشنا شده‌اند. در حوزه هنر به ویژه در ایام دهه فجر نمایشگاه‌ها و هسته‌های فرهنگی را داریم و در حوزه هنرهای رسانه‌ای و صنعت سینما هم نمایندگی‌های ما فعال اند.

 


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد