Logo

مؤسسه آموزش عالی فردوس مشهد

Ferdows institute of higher education

بسیج اساتید

  • سابقه تشکیل بسیج اساتید:

سازمان بسیج اساتید، از فرهیخته‌ترین نهادهای علمی و فرهنگی کشور، برآیندی از تعهد و اخلاص فرهنگ بسیج و دانش و تخصص اساتید برجسته و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌هاست.

این سازمان که سابقه فعالیت آن به دوران دفاع مقدس برمی گردد، در آغاز به صورت تشکلی خودجوش و به همت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و اساتید متعهد و دوراندیش، قدم به عرصه ظهور نهاد و از سال 1377 به دنبال برگزاری همایش بزرگداشت استاد شهید دکتر مصطفی چمران در دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان نهادی فعال و ثمربخش، فعالیت‌های جدی خود را رسماً آغاز نمود.

مهم‌ترین انگیزه ایجاد تحول و گسترش فعالیت‌های بسیج اساتید، پیام امیدبخش رهبر معظم انقلاب اسلامی در تأیید فعالیت‌های بسیج اساتید بود که به دنبال ارسال گزارش‌ همایش بزرگداشت شهید چمران، چنین عنوان گردید: «از تلاش با ارزش شما در ایجاد و تشکیل بسیج استادان خرسند و متشکرم. ان شاء الله موفق و مؤید باشید؛ امید است در تحقق رسالت بزرگ امروز دانشگاهیان سهم وافری داشته باشید. توفیق شما را از خداوند خواستارم». حمایت معنوی ایشان از فعالیت بسیج اساتید دانشگاه فردوسی، موجب امید و انگیزش دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه علم و صنعت تهران شد و تأییدات رهبر فرزانه را به مطلعی برای گسترش فعالیت‌های خویش بدل کردند.

بسیج اساتید در سال 1378 با تهیه آئین نامه مربوطه از انسجام بیشتری برخوردار شد و در طول جلسات متعدد کارشناسی، اساسنامه‌ای در خور، توسط اساتید برای آن تدوین گردید. در ادامه پیگیری‌های اساتید بسیجی در دانشگاه‌ها برای ارتقای جایگاه بسیج اساتید، شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 27/9/1380 آئین نامه تشکیل بسیج اساتید را به تصویب رسانده و در دی ماه همان سال توسط ریاست جمهوری وقت، به وزارتخانه مربوطه ابلاغ گردید.

  • فعالیت‌های بسیج اساتید:

فعالیت بسیج اساتید و تحولات پرخیر و ثمر در گستره اقدامات این نهاد، بستر مناسبی برای برنامه ریزی، تجهیز و توسعه فعالیت‌های دفاتر بسیج اساتید فراهم آورد و امکان گسترش فرهنگ بسیجی و اشاعه دیدگاه‌های دلسوزانه و متعهدانه بسیج اساتید را از طریق استادان و دست اندرکاران عرصه علم و آموزش میسر نمود. بدین ترتیب اقدامات شایسته بسیج اساتید در ابعاد مختلف فرهنگی و پژوهشی به سمت بسط و توسعه پیش رفته و طی سال‌های خدمت، افتخارات عدیده‌ای نصیب اساتید بسیجی در تمام مراکز استان‌ها و اغلب دانشگاه‌های کشور نموده است.

سازمان بسیج اساتید، فعالیت‌های فرهنگی پژوهشی خود را بر مبنای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و نیات حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری طرح ریزی نموده و به اجرا در می‌آورد. این آرمان‌ها را می‌توان اهدافی چون علمی شدن وحدت حوزه و دانشگاه، تولید علم و نهضت نرم افزاری، آزاداندیشی دینی و ارتقای توان و بنیه علمی و فرهنگی اساتید دانشگاههای کشور در نظر آورد که بی گمان مقصود از این همه، دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی و حضور فعال و ثمربخش در عرصه‌های علمی و مدیریتی کشور است.

سازمان بسیج اساتید، طی سالها فعالیت رسمی، هم اکنون در 31 مرکز استان، 332 دانشگاه و مرکز آموزش عالی کشور، با بیش از 11 هزار عضو از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مشغول به فعالیت و خدمت رسانی می‌باشد و در راستای خدمات خویش، فعالیت‌هایی را در حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی به اجرا می‌گذارد که اهم فعالیت‌های علمی پژوهشی آن را می‌توان سازماندهی گروه‌های علمی، انتشار کتاب، فراخوان مقاله، راه‌اندازی و اداره سایت سازمان، تنظیم تفاهم نامه با دستگاه‌های دولتی و برگزاری همایش‌های علمی، پژوهشی برشمرد.

در زمینه فعالیت‌های فرهنگی این سازمان نیز می‌توان به فعالیت‌های مراکز قرآن و عترت، انتشار نشریه هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه، برگزاری نشست‌های فرهنگی و صدور بیانیه در رابطه با مسائل مهم و حساس کشوری اشاره کرد. تشکیلات بسیج اساتید، به صورت سازمان در تهران و مراکز استانها و به صورت کانون و دفتر در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. دفتر بسیج اساتید در مؤسسه آموزش عالی فردوس با تلاش همکاران قبلی، از سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرده و در این مدت تعدادی از اساتید و اعضای محترم هیئت علمی، به عضویت این مجموعه درآمده اند و هم اکنون با رویکردی جدید، آماده جذب حداکثری اساتید محترم و به شرط همراهی شما بزرگواران،- گسترش فعالیت‌های متنوع خود در زمینه‌های مختلف می‌باشد.

شرح وظایف دفتر بسیج اساتید:

  • جذب اساتید متدین، انقلابی و کارآمد به منظور ایجاد عمق استراتژیک برای حفظ، توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی در محیط دانشگاه و جامعه.
  • شناخت شبهات، تهدیدات فرهنگی و هدایت توانمندی‌های فرهنگی بسیج اساتید جهت مقابله با این تهدیدات.
  • برنامه ریزی و اجرای حلقه‌های معرفت «صالحین» برای اساتید مؤسسه و ارائه گزارش آن به کانون بسیج اساتید.
  • شناسایی ناهنجاری‌های فرهنگی در سطح دانشگاه و تلاش برای اصلاح آنها مطابق با مأموریت‌های بسیج.
  • شناسایی فعالیت‌های خدمات آموزشی، علمی و پژوهشی اساتید در راستای توسعه هسته‌های علمی اساتید دانشگاه و تلاش جهت ایجاد جنبش نرم‌افزاری در این خصوص.
  • برنامه‌ریزی برای انجام بازدید‌های علمی جهت حضور فعال اساتید بسیجی در محافل علمی و تحقیقاتی.
  • ارائه مشاوره تحصیلی، نیازسنجی و تعیین اولویت‌های آموزشی برای دانشجویان بسیجی.
  • شناسایی مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و دعوت از صاحب نظران جهت مشارکت و توسعه و بهره‌گیری در رشته‌های مختلف علوم دانشگاهی.
  • اشراف اطلاعاتی برای شناخت عوامل پشت پرده تهدیدات در دانشگاه و پیش‌بینی تمهیدات لازم در مقابله با آنها و ارسال به رده مافوق.
  • برنامه ریزی جهت شرکت اساتید بسیجی در برنامه‌های عمومی و کلی ابلاغی از کانون و سازمان بسیج اساتید استان.
  • ارائه نظرات و طرح‌های کارشناسی به منظور رفع موانع و مشکلات جذب در عضویت‌های مختلف.
  • ثبت سوابق فعالیت اساتید بسیجی بر اساس میزان همکاری آنان در مأموریت‌های بسیج و صدور گواهی لازم بنا به درخواست، به رده مافوق.
  • تهیه و ارائه پیشنهادات در ارتباط با برنامه‌های سازمان و ارسال آن به مبادی ذیربط.
  • دریافت، بررسی و پیشنهاد تغییرات سازمانی برابر دستورالعمل‌های سازمانی.


برای این مطلب امکان ارسال نظر وجود ندارد